Tuesday 28 March 2017

Masalah sengugut.

Setiap kali datang period je, muka pucat berpeluh peluh, terguling guling... Kesian betul tengok. Sekejap berdiri sekejap duduk lepas tu minum air suam dan pergi tandas..

Kita yang melihat tak selesa, yang menghadapinya lagilah tak selesa. Setiap bulan mesti ada mc... Mesti minta cuti bila cik merah datang bertanya khabar. Satu pejabat dah tahu dari muda sampai kawin sengugut tak berhenti.

Nasib baiklah bulan januari yang lepas ada sahabat perkenalkan maajun anggun bistari. Awalnya takut nak makan. Bau macam minyak gamat. Warna hitam.bulat bulat kecil... Tak lepas rasa nak telan. Tapi dah sakit sangat. Cuba ajelah...


Rasanya..tak le teruk sangat.. pedas2manis... rasa madu dan herba. Tak gigitpun.telan aje...lepas beberapa jam dah rasa kurang sakit dan darah pekat hitam terasa keluar berketul ketul. Geli betul.

Duduk di kerusi, bila bangun dan berjalan terasa aliran darah keluar... Perut rasa selesa kurang sakit dan tak sebu.. bahagian pinganpun tak sakit... Cuma geli sebab banyak darah kotor keluar.

Takut pun ada. Macam daging busuk berketul rupanya darah beku... Call kakak yang jual mab tu..takut sebab darah banyak.

" Assalamualaikum, kak maaf mengangu...nak tanya nape darah banyak keluar? Merah kehitaman pekat dan berketul ketul?"
"Sabar ye dear, mab sedang menjalankan proses pembersihan darah kotor yang dah lama melekat didinding rahim. Biarkan sahaja. Banyakkan minum air putih"
"Tak jadi masalah ke kak?"
"Tak, itu nomal akak jumpa, sengugut sakit lagi tak?ada rasa pening pening or sakit kepala?"
"Alhamdulillah, perut dah tak sakit. Cuma risau darah banyak."

Perkara seperti ini biasa berlaku di kalangan coustemer kak mila. Apabila ambil MAB botol pertama. Sebab itu kita sugestkan 3 botol untuk merawat masalah period yang tak teratur. Inn shaa Allah dengan mengamalkan Mab secara disiplin dan istiqamah period dapat di teraturkan.

Alhamdulillah.. senggugut hilang.


Untuk maklumat lanjut boleh hubungi kak mila ye di kompleks pkns shah alam.
#MaajunAnggunBistari


No comments:

Post a Comment