Sunday 21 August 2016

Sindrom Ovari Polisistik @ PCOS.

Ketahuilah  Sindrom Ovari Polisistik @ PCOS.
===========================================

Apabila usia perkahwinan kita telah mengjankau 2-3 tahun. Masalah anak akan menjadi topik perbualan kelurga dan juga kawan kawan.  Seandainya kita di uji tidak memiliki anak, kita akan berada di dalam keadaan yang sangat stress dan tertekan. Oleh itu kita perlu ambil tahu apa permasalahan yang berlaku kepada badan kita yang menyebabkan wanita sukar hamil. 

Ok, disini Mila ingin kupaskan satu permasalahan iaitu PCOS. Malumat yang mila perolehi adalah melaui pembacaan buku ilmiah, majalah kesihatan dan info daripada google. Semoga apa yang mila kongsi disini boleh menjadi pandauan kaepada anda yang ingin hamil. Perkongsian ini ditulis kerana Mila juga sedang berusaha untuk hamil anak yang ke 2.

Apa itu PCOS.

Sindrom Ovari Polisistik merupakan  sauatu keadaan di mana kilang telur atau ovari yang matang pada seseorang wanita menjadi bengkakkerana ovum terperangkap dalam ovari dan seseorang vanita tidak boleh berberovulasi pada waktu subur. 

Pengumpulan telur yang matang ini menyebabkan pembentukan sista. Setelah beberapa lama, rantaian sista terbentuk dan maenyebabkan ovari menjadi 'polisistik'. Keadaan yang berterusan akan menyebabkan ovari membengkak dan menimbulkan masalah kesuburan dan gangguan haid terhadap wanita yang mengalaminya.

wanita yang menghadaopi Sindrom Ovari Polisistik mempunyai peluang yang tipis untuk hamil, dan sekiranya hamil bayi yang dikandung mempunyai risiko yang tinggi untuk gugur. Peratus ketinggian penyakit ini kian meningkat di kalangan wanita di Malaysia. hal ini sangat membimbangkan keranaianya menjejaskan kesuburan dan keupayaan mereka untuk hamil dan melahirkan anak.




https://ms.wikipedia.org/wiki/Sindrom_ovari_polisistik
http://www.verity-pcos.org.uk/
http://www.soulcysters.net/

buku
Mama & siManja



No comments:

Post a Comment